Boli Mnie Kręgosłup! Chyba Się Położę.

Boli mnie kręgosłup! Chyba się położę.

Jeśli uważasz że twoje problemy z kręgosłupem wynikają z nadmiernego wysiłku i postanowiłeś posłuchać lekarza, który zalecił Ci leżenie i zażywanie tabletek to ten artykuł na pewno jest dla ciebie.

Kręgosłup Niemowlaka “Boli Mnie Kręgosłup! Chyba Się Położę”.

Czy ktoś z was zastanawiał się jak wygląda kręgosłup człowieka po urodzeniu? Jeśli nie to wam powiem, kręgosłup u noworodka jest całkowicie prosty. Krzywizny wyrabiają się w czasie dorastania poprzez przyjmowanie odpowiednich pozycji przez co w efekcie otrzymujemy kręgosłup w rzucie bocznym w kształcie litery S. 

Zaczynając od kręgosłupa szyjnego mamy wygięcie ku przodowi zwane lordozą szyjną. Następnie wygięcie ku tyłowi zwany kifozą i wygięcie kręgosłupa lędźwiowego ponownie ku przodowi zwanego lordozą lędźwiową. Taki kształt zapewnia że kręgosłup zachowuje się jak sprężyna. Jest w stanie wytrzymać bardzo duże przeciążenia wytracając energię poprzez uginanie się w różnych płaszczyznach. 

Nasz organizm wykształcił cały szereg mechanizmów obronnych i kompensacyjnych jak też regeneracyjnych. Pozwalają nam nawet przy sporych urazach czy też chorobach na przykład zwyrodnieniowych funkcjonować u większości ludzi bez większych ograniczeń. Niezbędny jest jednak jeden warunek musimy mieć odpowiednią wytrzymałość i kondycję fizyczną. Teraz należałoby wrócić do naszego pana doktora. Wymachuje receptą i obiecuje nam że to jest sposób na wybawienie nas od wszelkich problemów. Z jakiegoś powodu spora część lekarzy pomimo sześcioletnich studiów i niewątpliwej wiedzy medycznej jest skłonna wmawiać swoim pacjentom że objawowe metody leczenia jak też oszczędzanie się jest najlepszym wyjściem w ich wypadku. Nie chce mi się teraz mówić o przysiędze Hipokratesa. Trudno mi uwierzyć żeby ci medycy nie zdawali sobie sprawy z mechanizmów które opisałem powyżej.

Przyczyny Problemów

Wiele badań wskazuje na to że człowiek jest istotą z natury leniwą. Myślę że większość z nas nie potrzebuje badań żeby stwierdzić ten smutny fakt. Z drugiej jednak strony jestem zwolennikiem teorii która mówi że tak naprawdę lenistwo powoduje że nasza cywilizacja tak się rozwija. Ponieważ większość wynalazków została wymyślona po to żeby nam ułatwić życie. Wracając jednak do kręgosłupa. Mechanizm ten powoduje że tylko nieliczni z nas są gotowi zadbać o odpowiednią formę w celu zabezpieczenia się przed jakimiś bliżej nieokreślonymi chorobami w przyszłości.

Teraz zacznę mówić jak dziadyga. Kiedy byłem bardzo młodym człowiekiem czyli gdzieś tak w szkole podstawowej to pamiętam że w zasadzie poza godzinami lekcyjnymi i snem, praktycznie cały czas byliśmy w ruchu.  W okresie wiosenno letnim najczęściej była to piłka nożna a w okresie zimowym narty, sanki, łyżwy itp. 

Oprócz tego dochodzi wysiłek związany ze zwykłą pracą na wsi. Musicie wiedzieć że w tamtych czasach dzieci jak tylko były w stanie podnieść grabie lub motykę już musiały zaiwaniać w polu w zagrodzie albo jeśli była taka potrzeba to nawet pomagać na budowie. Próbowałem kiedyś to policzyć. Tak mniej więcej wyszło że czystej  aktywności fizycznej to było dobre 70 godzin w tygodniu w okresie letnim no i może 50 w okresie zimowym.

Nie Jesteśmy Tacy Delikatni

Pewnie wielu z was oburzy się. Jak to dzieci tak ciężko mogą pracować! Dobra można by na pierwszy rzut oka tak powiedzieć. Moje doświadczenie zawodowe mówi mi że pacjenci z mojego pokolenia i starsi mają kręgosłupy w o wiele lepszym stanie niż pacjenci w wieku 25 do 30 lat. Myślę że musi mieć to ze sobą związek. 

Porównując z aktywnością dzieci w dzisiejszych czasach  nie wygląda to najlepiej. Zakładając że rodzice są odpowiedzialni i chcą zadbać o przyszłość swojego dziecka organizują mu trening. Na przykład wożą go dwa-trzy razy w tygodniu na zajęcia. Nieważne jakiego sportu to dotyczy. Według moich obliczeń osiągnięcie 10 godzin tygodniowo jest bardzo trudne, Pomijając fakt że najczęściej na te treningi są wożone samochodami. 

Co Robić “Boli Mnie Kręgosłup! Chyba Się Położę”.

Dobra, wracając do waszych styranych 20 letnich kręgosłupów. Powiem tak, jeśli nie chcecie być stojącymi nad grobem 40-letnimi staruszkami to musicie się za siebie wziąć. Nie w taki sposób jak wam radzą różne ciekawe poradniki na przykład: zrobisz dziennie jeden przysiad, dwie pompki, weźmiesz dwa głębokie oddechy a potem zejdziesz po schodach i przebiegniesz 30 m do samochodu to wystarczy żeby zachować dobrą formę. Absolutnie to nie działa. Oczywiście celowo to przekoloryzowuje ponieważ pojawia się mnóstwo nowatorskich metod. Wmawiają wam że można osiągnąć efekt bez zadyszki i potu.

Metoda jest dość prosta trzeba ruszyć swoje komputerowe 4 litery i zacząć uprawiać regularnie jakiś sport. Ja jestem zwolennikiem takiego podejścia żeby uprawiać taką aktywność która sprawia nam przyjemność. Jeśli nawet ona nie jest optymalna dla kręgosłupa to jest wtedy spora szansa że nie przestaniemy jej uprawiać po kilku tygodniach. Najlepsze efekty daje regularność na pierwszym miejscu regularność na drugim miejscu i odpowiednia regeneracja po aktywności na trzecim miejscu. Myślę że nie będę się rozpisywał na temat poszczególnych dyscyplin. Kiedyś po prostu napiszę o tym osobny artykuł, ponieważ temat jest bardzo rozległy.

Cenne Wskazówki

Chciałbym wam udzielić kilku porad na sytuację w której będziecie musieli się zdecydować na jakieś działania ponieważ właśnie dzisiejszego poranka nie możecie podnieść się ze swojego bardzo wygodnego łóżka. Jestem technikiem masażystą i mam 23 letnie doświadczenie I wiem że są różni specjaliści. Możecie trafić do kogoś bardzo rozsądnego, który pokieruje waszym leczeniem w sposób prawidłowy. Niemniej jednak może się zdarzyć że usłyszycie o zmianie trybu życia o długotrwałym leczeniu zażywaniu leków i bezwzględnej ciągłej rehabilitacji.

Oczywiście w bardzo ciężkich przypadkach takie postępowanie może być uzasadnione. Kiedy już nas dopadnie  nieszczęście to oczywiście trzeba przejść przez odpowiednią terapię. Doprowadzić się do stanu w którym nie mamy już objawów

Problem polega na tym że nasz kręgosłup ma bardzo skomplikowaną budowę. W zasadzie jego się nie da wyleczyć, można go co najwyżej zaleczyć. Jeśli chcecie zabezpieczyć się przed nawrotem choroby rzeczywiście należy zmienić tryb życia ale nie na oszczędny lecz wręcz przeciwnie. Nasz organizm wzmacnia się tylko wtedy kiedy doprowadzamy go do bardzo mocnego zmęczenia i tego się nie da oszukać.  

Podsumowanie “Boli Mnie Kręgosłup! Chyba Się Położę.”

Ktoś kiedyś mądrze powiedział  jeśli mówimy że nie mamy na coś czasu to najczęściej nie jest to dla nas istotne. Dobrze wiecie o czym mówię najczęstszą wymówką moich pacjentów jest brak czasu. Nie każdemu to mówię ale tak naprawdę nie wierzę nikomu. Jest to bardzo wygodne wytłumaczenie ale wytłumaczenie tylko i wyłącznie naszego lenistwa. Jeśli chcecie zmienić stan swojego zdrowia i poprawić kondycję ogólną to musicie najpierw przestać siebie oszukiwać. To jest pierwszy i jednocześnie niezbędny krok do sukcesu.

Powiem teraz coś za co wielu moich kolegów mnie nie polubi. Profilaktyka masażem jest bardzo dobra i bardzo skuteczna jeśli jest stosowana regularnie raz w tygodniu przez cały czas. Zawsze to powtarzam że powinna być traktowana na drugim miejscu. Prawda jest taka że 70% pracy musicie wykonać sami. Osoby takiej jak ja mogą wam pomóc co najwyżej w 30% i najlepsze efekty daje połączenie tych dwóch metod. Większość osób które stosują się do tych zaleceń w zasadzie przestają mieć jakiekolwiek problemy z kręgosłupem. Poza tym poprawia im się ogólna jakość życia ponieważ są sprawniejsi, silniejsi, szczuplejsi mają więcej energii i chęci do życia.

Na koniec chciałbym was przestrzec przed różnymi nowatorskimi doskonałymi, nieprzeciętnie skutecznymi metodami leczenia. W większości przypadków są to chwyty marketingowe wyliczone na skuteczne zdrenowanie waszego portfela. Pewne procesy biomechaniczne w naszym organizmie decydują że terapia musi trwać odpowiedni czas. Szczególnie przestrzegam was przed osobami które obiecują wam bardzo szybkie efekty, to po prostu nie działa. Gdyby ktoś miał pytania na temat swojego stanu zdrowia lub też niepokojących objawów to proszę zadawać je w komentarzach tak żeby inni również mogli skorzystać. Ja w miarę swoich możliwości postaram się odpowiedzieć. Dziękuję uprzejmie za przeczytanie mojego artykułu proszę o komentarze i zapraszam do kolejnych wpisów na moim blogu. 

Grzegorz Wawro